Bierki szachowe to zarówno figury jak i piony, którymi zawodnicy poruszają się na szachownicy podczas gry w szachy. Na początku partii każdy z graczy dysponuje 8 figurami: królem, królową, 2 gońcami, 2 skoczkami, 2 wieżami, które są zlokalizowane na 1 i 8 rzędzie oraz 8 pionami zlokalizowanymi na 2 i 7 rzędzie.
Jak poruszają się pionki w szachach?
Pionki poruszają się o jedno pole do przodu lub o dwa pola do przodu jeśli znajdują się na polu początkowym. Są najsłabszą bierką szachową, wartą 1 punkt.
Jak atakuje pionek?
Pionek atakuje po przekątnej w lewo lub w prawo. Na poniższym rysunku pionek z kolumny e może zbić piona z kolumny d lub f i zająć jego miejsce.
Więcej na temat pionka na https://www.szachy.org.pl/co-to-jest-pionek-w-szachach/
Jak porusza się goniec?
Goniec jest jedną z figur szachowych i wart jest 3 punkty. Każda ze stron rozpoczyna grę z dwoma gońcami, jednym na jasnym i jednym na ciemnym polu. W momencie rozpoczęcia gry białe gońce znajdują się na c1 i f1, a czarne na c8 i f8.
Goniec może poruszać się po przekątnej o dowolną liczbę pól, o ile nie jest zablokowany przez własne figury lub zajęte pola. Najłatwiej zapamiętać, że goniec porusza się w kształcie litery „X”.
Jak bije goniec?
Goniec może zbijać bierki, które znajdują się na polach, po których się porusza, zajmując miejsce zbitej bierki. Gońce nie mogą przeskakiwać nad innymi bierkami.
Jak porusza się skoczek?
Skoczek jest uważany za lekką figurę szachową i podobnie jak goniec wart jest 3 punkty. Każda ze stron rozpoczyna grę z dwoma skoczkami. Na początku gry biały zawodnik ustawia swoje skoczki na polach b1 i g1, a czarny zawodnik na polach b8 i g8.
Skoczek jest jedyną figurą w szachach, która może przeskoczyć inną figurę! Skoczek porusza się o jedno pole w lewo lub w prawo w poziomie, a następnie o dwa pola w górę lub w dół w pionie, LUB porusza się o dwa pola w lewo lub w prawo w poziomie, a następnie o jedno pole w górę lub w dół w pionie – innymi słowy, rycerz porusza się w kształcie litery „L”. Skoczek może zdobyć tylko to, na czym wyląduje, ale nie to, nad czym przeskoczy! Zawsze atakuje pola koloru przeciwnego do tego, na którym się znajduje. Pola te tworzą swoisty okrąg.
Jak bije skoczek?
Skoczek może zbijać bierki, które znajdują się na polach, po których się porusza, zajmując miejsce zbitej bierki.
Jak porusza się wieża?
Wieża jest uważana za ciężką figurę szachową i warta jest 5 punktów. Każda ze stron rozpoczyna grę z dwoma wieżami. Na początku gry biały zawodnik ustawia swoje skoczki na polach a1 i h1, a czarny zawodnik na polach a8 i h8. Wszystkie cztery wieże znajdują się w rogach planszy.
Wieża może poruszać się o dowolną liczbę pól w lewo lub w prawo w poziomie, a także o dowolną liczbę pól w górę lub w dół w pionie (o ile nie jest blokowany przez inne figury). Najłatwiej zapamiętać, że wieża porusza się jak znak „+”.
Jak bije wieża?
Wieża może zbijać bierki, które znajdują się na polach, po których się porusza, zajmując miejsce zbitej bierki.
Jak porusza się hetman (królowa)?
Królowa to najpotężniejsza figura szachowa! Uznawana jest za figurę ciężką i ma wartość 9 punktów. Na początku gry każda ze stron ma jedną królową. Biała królowa znajduje się na d1, a czarna królowa na d8.
Hetman (królowa) może poruszyć się o dowolną liczbę pól w lewo lub w prawo w poziomie, albo o dowolną liczbę pól w górę lub w dół w pionie (jak wieża). Królowa może również poruszyć się o dowolną liczbę pól po przekątnej (jak goniec). Łatwo zapamiętać, że królowa porusza się jak gawron i goniec razem wzięci!
Jak bije hetman (królowa)?
Hetman (królowa) może zbijać bierki, które znajdują się na polach, po których się porusza, zajmując miejsce zbitej bierki.
Jak porusza się król?
Król jest najważniejszą figurą szachową. Nie przypisuje mu się żadnej wartości liczbowej, ponieważ nie można go wymienić. W momencie rozpoczęcia gry każda ze stron ma jednego króla. Król białych znajduje się na e1, a król czarnych zaczyna na e8.
Król może poruszać się w każdym kierunku poziomo, pionowo na skos o jedno pole, nie może jednak wejść na pole atakowane przez bierkę przeciwnika.
Jak bije król?
Jak wszystkie inne bierki, król może zbijać bierki przeciwnika, które znajdują się na polach, po których się porusza (pod warunkiem, że pole to nie jest bronione, czyli w kolejnym ruchu oznaczałoby zbicie króla), zajmując miejsce zbitej bierki.